پرونده الکترونیک چیست؟

حفظ و نگهداری دقیق و کامل پرونده های پزشکی و اطلاعات مربوط به بیماران از مسائل مهم در روند درمان محسوب می‌شود. با توجه تعداد بالای بیماران و حجم زیاد پرونده‌ها، مراقبت از آن‌ها نیازمند صرف زمان و هزینه‌های زیادی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل ورود تکنولوژی به حوزه سلامت، بهبود و تسهیل امور مربوط به ثبت و نگهداری اطلاعات بیماران است.

پرونده الکترونیک 

     پرونده الکترونیک، نسخه دیجیتالی مدراک بیمار است. در واقع پرونده‌های الکترونیک گزارشاتی با محوریت بیمار هستند که شامل کلیه سوابق پزشکی و دارویی بیمار می‌شوند و باعث می‌شوند اطلاعات بیمار در فضایی کاملا امن نگهدار شود و همیشه در صورت نیاز قابل دسترس باشد. پزشک می‌تواند همیشه به صورت آنلاین این پرونده‌ها را با خود داشته باشد.

البته اطلاعات نگهداری شده در این پرونده‌ها دارای تنوع و گستردگی بالایی هستند:

  • سوابق پزشکی، دارویی، تشخیص پزشکان، برنامه‌ها و دوره‌های درمانی، حساسیت‌ها، عکس‌های رادیولوژی، آزمایشات و گزارش‌های آن ...
  • امکان دسترسی به مدارک بیمار جهت تصمیم‌گیری و تشخیص توسط پزشک به صورت آنلاین
  • اتوماسیون شدن فرآیندها و بهینه‌سازی زمان پزشک

یکی از مهم‌ترین مزایای کلیدی پرونده الکترونیک قابلیت مدیریت فایل‌ها و انتقال و تبادل آن‌ها میان مطب‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی آن هم به صورت آنلاین است. آزمایشگاه‌ها و اورژانس‌ها می‌توانند اطلاعات بیمار را با متخصصان به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند و به روند درمان سرعت ببخشند.

با این کار تمامی مراکز دخیل در درمان بیمار با همدیگر در ارتباط خواهند بود.

با پرونده الکترونیک فرداس سالم‌تری در انتظار ما است.

 

پرونده‌های الکترونیک از جنبه‌های مختلفی نسبت به پرونده‌های کاغذی برتری دارند:

1- هزینه های مالی

    چاپ و تکثیر  اسناد کاغذی و پرونده های پزشکی هزینه زیادی را روی دوش بیماران و پزشکان قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این اسناد نگهداری آن‌ها به صورت فیزیکی نیز نیازمند  صرف هزینه های بسیاری همچون  هزینه‌های مربوط به مکان مناسب  برای نگهداری و آرشیو کردن اطلاعات می‌باشد. با ثبت پرونده‌ها به صورت الکترونیک کاهش چشم‌گیری در هزینه‌های درمانی شاهد خواهیم بود.

 

2- محدودیت های مربوط به نگهداری فیزیکی

    امکان فاقد شدن، نابود شدن و ایجاد نقص در پرونده‌های کاغذی بسیار بالاتر از پرونده‌های الکترونیک است.

 

3- امکان دسترسی

    با نگهداری مدارک بیماران در فضای ابری امکان دسترسی سریع به آن‌ها در هر مکان و زمان آن هم تنها با چند کلیک فراهم است. حال آنکه بیرون کشیدن اطلاعات از اسناد کاغذی محدودیت های بسیاری دارد و  نیازمند زمان و تمرکز بیشتری می‌باشد.

 

4- نگهداری

    با توجه به تنوع بالای مدارک پزشکی و حجم آن‌ها نگهداری از آن‌ها به صورت فیزیکی محدودیت های زیادی برای افراد ایجاد می‌کند و برقرای نظم در میان آن‌ها کار بسیار دشواری است. در حالیکه در پرونده های الکترونیک بدون محدودیت مکانی امکان دسته‌بندی های مختلف برای مدارک وجود دارد.

 

5- کاهش زمان مربوط به ویزیت بیماران

    با کاهش زمان دسترسی به اطلاعات، زمان ویزیت هر بیمار به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند و تعداد ملاقات بیماران افزایش می‌یابد.

 

6- مدیریت منابع انسانی و فیزیکی

     پرونده‌های‌ الکترونیک به بهینه سازی فعالیت کلیه پرسنل حاضر در مطب کمک می‌کند و مدیریت و نظارت بر امور جاری مطب به مراتب ساده تر می‌شود. از فضای فیزیکی آزاد شده می‌توان بهره‌برداری های مناسب‌تری انجام داد.

 

تاثیر پرونده الکترونیک بر روند درمان

    دنیای امروز ما توسط تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های تحت وب محاصره شده‌است. هر روز اطلاعات زیادی در فضای مجازی در حال جابجایی است. حوزه سلامت هم ارتباط تنگاتنگی با اطلاعات دارد و حجم گزارشات و داده‌ها در این حوزه بسیار بالاست.

ایجاد یک جریان مناسب و کارآمدتر برای انتقال این اطلاعات کمک زیادی به فرآیند درمان می‌کند. این امر از طریق پزشک آنلاین، مطب آنلاین و البته پرونده‌های الکترونیک در حال انجام است.

با پرونده الکترونیک اطلاعات بیمار در هر کجا و هر زمان در دسترس خواهد بود.

  • بهبود کیفیت درمان
  • افزایش مشارکت بیمار در روند درمان
  • افزایش هماهنگی در امور مربوط به درمان
  • تسریع روند تشخیص بیماری و معالجه بیمار
  • افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های درمان

 

سیستم نوبت‌دهی آنلاین

    قرار گرفتن سیستم‌های آنلاین نوبت‌دهی مانند مطب آنلاین در کنار پرونده‌های الکترونیک کیفیت امور مربوط به حوزه سلامت را بسیار بالا می‌برد و باعث تسهیل ارتباط میان بیمار و پزشک می‌شوند.

  • انجام تمامی امور مربوط به درمان در بستر اینترنت، از دریافت نوبت به صورت آنلاین تا ثبت پرونده و تماس و ارتباط آنلاین با پزشک در حین درمان
  • به اشتراک گذاری اطلاعات میان بیمار و دکتر و سایر مراکز درمانی
  • افزایش ایمنی، کاهش خطا در کلیه امور مربوط به درمان
  • صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ و فضا
 
------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

مدیریت مطب

نوبت‌دهی آنلاین

پرونده الکترونیک

1107
نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات