نوبت دهی اینترنتی: سلامت بیشتر، استرس کمتر!

نوبت دهي اينترنتي چگونه استرس و زمان انتظار بيماران را کاهش مي‌دهد؟
مسيري که يک بيمار براي مراجعه به پزشک طي مي‌کند معمولا طولاني است و بي‌نظمي‌ها و بي‌برنامگي‌هاي زيادي را به همراه دارد. تماس تلفني با مطب پزشک و فهميدن اينکه تا چند روز آينده و يا حتي چند هفته و چند ماه پيش رو نوبتي وجود ندارد، يا حضور در مطب و انتظار براي دستيابي به يک فرصت احتمالي ديدار با پزشک مورد نظر. فرآيند ياد شده در صورت نياز به مشورت با پزشک و يا متخصص ديگر مجددا بايد تکرار شود. نوبت دهي اينترنتي سعي کرده با راه‌حل‌هايي مبتکرانه تجربه بهتري براي بيماران در حين درمان به جا بگذارد و زمان انتظار را تا حد ممکن کاهش دهد.


نگراني در مورد سلامت خود آن هم همزمان با انتظار براي دريافت نوبت دکتر مي‌تواند بسيار سخت و استرس‌زا باشد. به همين خاطر است که روز به روز وبسايت‌ها و اپليکيشن‌هاي بيشتري در سرتاسر جهان(مطب پلاس در ايران، doctena در اروپا، zoctoc در آمريکا) به بيماران اين امکان را مي‌دهند که به صورت آنلاين و اينترنتي نوبت دکتر دريافت کنند. آن هم با در نظر گرفتن ويژگي‌هاي مد نظر خود بيماران!
قاعده اصلي در سيستم‌هاي نوبت دهي اينترنتي بسيار مشخص و واضح است: بيمار بتواند به صورت شبانه روزي(24/7) با چند کليک در وب سايت نوبت دکتر دريافت کند. تلاش بر اين است که گزينه‌هاي متعددي پيش روي بيماران قرار بگيرد تا قدرت انخاب آن‌ها افزايش پيدا بکند و همچنين کيفيت ارائه خدمات درماني هم بالاتر برود. ساعات خالي و در دسترس تقويم کاري پزشکان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد و اين صلاح‌ديد و برنامه خود بيماران است که مشخص مي‌کند چه زماني به پزشک مراجعه کنند. به محض ثبت نوبت دکتر در سيستم نوبت دهي اين تغيير به صفحه کاري پزشک منتقل مي‌شود و برنامه کاري او به روز رساني مي‌شود. فرد بيمار يک روز قبل از موعد نوبت ثبت شده پيامي با محتواي يادآوري ملاقات دريافت مي‌کند. اين کار تا حد زيادي امکان فراموشي و از دست‌دادن نوبت را کاهش مي‌دهد. البته امکان لغو نوبت توسط بيمار در اين سيستم قرار داده شده است. با اين امکانات، صرفه‌جويي بيشتري در زمان پزشکان اتفاق مي‌افتد و بازده کاري آن‌ها بيشتر مي‌شود. بدين صورت تيم‌هاي پزشکي زمان بيشتري را در اختيار بيماران قرار مي‌هند و ارتباط بيشتري با آنان برقرار مي‌کنند و از به هم ريختگي برنامه‌ها و سردرگمي خبري نيست.
علاوه بر اين سرويس با ارزش که به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد، برخي از پرچمداران سيستم‌هاي نوبت دهي اينترنتي در دنيا به دنبال ارائه خدمات خلاقانه و به بيماران هستند، طوري که بيماران در تمامي طول مسير درمان حضور آن‌ها را در کنار خود احساس کنند.
هدف اصلي در تمام اين سيستم‌ها، بهبود زندگي افرادي است که از بيماري رنج مي‌برند و همچنين کاهش زمان هدررفته و استرس‌هاي مرتبط به اين موضوع مي‌باشد.

 

يادآروي به همه!
در دنيا سيستم‌هاي نوبت دهي اينترنتي مسئوليت ثبت 30 تا 50 درصد نوبت‌ها را دارند. بيماران قبل از رسيدن موعد ملاقات پيامک يادآروي از اين سيستم‌ها دريافت مي‌کنند. اما اين پيام‌ها فقط مختص کساني نيست که از طريق اينترنت نوبت دکتر گرفته‌اند بلکه شامل تمام قرار ملاقات‌هاي ثبت شده تلفني و حضوري نيز مي‌شود.


دريافت نوبت زودتر از موعد
پزشکان تجربه زيادي درباره لغو شدن قرار ملاقات‌ها در لخظات آخر دارند. اين زمان‌هاي خالي ايجاد شده مي‌تواند فرصتي فوق‌العاده براي کساني باشد که مدت زيادي است منتظر دريافت نوبت از پزشکي به خصوص هستند. با امکان کنسل کردن اينترنتي نوبت‌هاي دريافت شده افرادي که در ليست انتظار مطب قرار دارند و از نوبت‌هاي خالي به وجود امده مطلع مي‌شوند و مي‌توانند سريع‌تر و زودتر از موعد با پزشک خود ملاقات کنند. با اين کار اهميت و ارزش به زمان بيماران و پزشکان باز مي‌گردد.

 

استرس کمتر در سالن اتظار
حضور در سالن انتظار مطب پزشکان هيچ وقت مرحله‌اي خوشايندي براي بيماران نبوده است: "کي نوبت من مي‌رسد؟ بيماري افرادي که در کنار من نشسته‌اند چيست؟ اگر براي چند دقيقه از مطب خارج شوم نوبتم را از دس مي‌دهم؟". با نوبت دهي اينترنتي بيماران تخمين بسيار دقيق‌تري از زمان ملاقات خود دارند  و بهتر مي‌توانند برنامه خود را تنظيم کنند؛ اين که چه ساعتي به مطب مراجعه مي‌کنند و چه ساعتي از آن خارج مي‌شوند. آن هم در حالي که نگران از دست رفتن نوبتشان نيستند. آن طرف قضيه هم اوضاع بسيار بهتر است. پزشک مي‌تواند در جريان اوضاع لحظه‌اي قرا بگيرد و از حجم مراجعات و بيماران ويزيت شده و يا در صف انتظار با خبر باشد.


شتاب بخشيدن به روند درمان
برخي اوقات مشورت با يک پزشک به اين نتيجه مي‌انجامد که بايد متخصص ديگري نيز در جريان وضعيت بيمار قرا بگيرد. اين اتفاق بدين معني است که چرخه‌اي که پيش‌تر در مورد آن حرف زديم دوباره به جريان مي‌افتد.
نوبت دهي اينترنتي قصد کاهش زمان و دشواري اين چرخه را دارد. در صورت نياز به مراجعات متوالي به يک يا چند پزشک بيمار مي‌تواند تمامي نوبت‌هاي مورد نياز خود در زمان‌هاي مناسب را در جيب خود داشته باشد و بدون دغدغه به پزشک و يا پزشکان خود مراجعه کند.

نوبت دهي اينترنتي همگام با برنامه کاري پزشکان جلو مي‌رود. امکان انجام موازي امور در اين سيستم کمک زيادي به بيماران و پزشکان مي‌کند. استفاده از اين تقويم مجازي تجربه متفاوت و بهتري را براي بيماران ايجاد مي‌کند و روند درمان را نيز کوتاه‌تر خواهد کرد. با استفاده از سيستم‌هاي نوبت دهي اينترنتي پزشکان تمامي تمرکز خود را برا روي کار اصلي خود مي‌گذارند: درمان!

 

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

مدیریت مطب

نوبت‌دهی آنلاین

نوبت دکتر

286
نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات