چگونه در فصول گرم از پوست خود محافظت کنیم؟

هواي گرم اينجاست! هواي گرم معمولا يادآور تعطيلات و نوشيدني‌هاي خنک و بستني است. اما اگر مراقبت خودمان نباشيم شايد يادآور آفتاب‌سوختگي، مشکلات پوستي گرمازدگي و يا حتي سرطان پوست باشد.
توصيه‌هاي زير براي سالم نگه‌داشتن پوست در فصول گرم سال بسيار کارآمد است. آن‌ها را مطالعه کنيد و سعي در رعايت آن‌ها داشته باشيد:
در سايه حرکت کنيد. هنگام پياده‌روي حتما مسيرهاي داراي سايه‌بان را استفاده کنيد تا هم گرماي کمتري احساس کنيد و هم از پوست خود مراقبت کنيد. در صورتي که قصد بيرون ماندن طولاني مدت در هواي گرم و آفتابي را داريد مي‌توانيد از چتر استفاده کنيد.
سعي کنيد از تابش مستقيم نور خورشيد دوري کنيد. اين اتفاق بيشتر در ساعات 10 صبح تا 4 بعداز ظهر و بخصوص در ميانه روز اتفاق مي‌افتد. در صورت نبود ضرورت در اين ساعات در مکان مسقف بمانيد.
لباس تيره بپوشيد. ممکن است بگوييد که در اين صورت گرماي بيشتري احساس مي‌کنيد. اما لازم است بدانيد که اباس‌هاي تيره بخصوص رنگ مشکي، اشعه UV  خورشيد را جذب مي‌کند که با اين کار مانع آسيب رسيدن به پوست شما مي‌شود.
مي‌توانيد از کلاه لبه‌دار استفاده کنيد. البته زماني اين کلاه‌ها کارامد هستند که تمام ناحيه سر را بپوشانند و آن را از تابش مستقيم آفتاب حفظ کنند. 
حتما از عينک دودي استفاده کنيد. در انتخاب فريم عينک به اين موضوع توجه داشته باشيد که کل ناحيه چشم را تحت پوشش قرار دهد.
بيني بيشترين ميزان نور آفتاب را دريافت مي‌کند و در نتيجه بيشتر از ساير نقاط در معرض آفتاب‌سوختگي است. استفاده از کرم‌هاي ضد آفتاب مناسب براي اين قسمت مي‌تواند کارامد باشد.

میزان اشعات UV با افزایش ارتفاع بیشتر می‌شود؛ زیرا جو نازک‌تر می‌شود و میزان جذب UV آن کمتر می‌شود. در نتیجه اگر در ارتفاعات قرار دارید پوست نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

 


رعايت موارد فوق تا حد زيادي از ابتلا به مشکلات پوستي در افراد معمولي جلوگيري مي‌کند. اما گروه‌هايي هستند که نياز به مراقبت بيشتري در اين زمينه دارند:

  • سالمندان و کودکان بايد محتاط‌تر باشند. همچنين افرادي که پوستشان از شرايط خاصي برخوردار است و توانايي محافظت از خود را ندارد.
  • افراد با پوست‌هاي روشن در معرض آسيب بيشتري قرار دارند و بايد مراقبت بيشتري از پوست خود زير نور افتاب به عمل بياورند.
  • چشمان آبي رنگ در مقابل نور خورشيد آسيب‌پذيرتر از سايرين هستند. استفاده از عينک آفتابي براي آن‌ها ضروري است.
  • اگر زخم و يا خراشي بر روي پوست خود داريد حتما آن را بپوشانيد. اگر در نقاط مختلف بدن شما خال‌هاي گوشتي وجود دارد بهتر است که تمامي بدن خود را هنگام حضور زير آفتاب بپوشانيد.

 

آخرين و شايد مهم‌ترين نکته که براي سلامت پوست در هواي گرم بسيار ضروري است حفظ رطوبت بدن و پوست است. مصرف آب در اين فصول بايد نسبت به ساير فصل‌ها بيشتر شود. وجود رطوبت کافي احتمال ابتلا به گرمازدگي را نيز کاهش مي‌دهد. غذاهاي داراي آنتي‌اکسيدان مصرف کنيد. آنتي اکسيدان‌ها به سلامت پوست و محاظت از آن در برابر تابش خورشيد کمک مي‌کند.

 

پيشگيري از سرطان پوست
سرطان پوست يکي از متداول‌ترين انواع سرطانهاست که افراد به آن مبتلا مي‌شوند. با رعايت نکات ساده‌اي همچون موارد بالا تا حد زيادي مي‌توان از سرطان پوست جلوگيري کرد. اما اطلاع از بيماري و شروع درمان در همان مراحل اوليه بيماري درصد بهبودي را بسيار بالا مي‌برد. پوست خود را هر چند وقت يک بار مورد آزمايش قرار دهيد و در صورت مشاهده تغييرات غيرعادي مانند بزرگ شدن خال‌هاي گوشتي، شروع خون ريزي و تغيير رنگ حتما به يک متخصص مراجعه کنيد و با وي مشورت کنيد.

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.
 

نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات