چگونه به وزن ایده‌آل خود برسیم؟

کاهش وزن براي افراد داراي اضافه وزن بالا کار بسيار دشواري محسوب مي‌شود. اغلب افراد به همين دليل دست از تلاش براي کاهش وزن برمي‌دارند، زيرا رسيدن به وزن ايده‌آل را کاري غير ممکن قلمداد مي‌کنند. اين تصور غلط است!
حتي کاهش 5 تا 10 درصدي وزن بدن در افراد چاق تاثيرات بسياري بر سلامت بدن فرد و کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد و مي‌تواند آن‌ها را در وضعيتي مناسب‌تر قرار دهد. در نتيجه نرسيدن به وزن ايده‌آل دليل خوبي براي عدم تلاش در راستاي کاهش وزن نيست.
ارايه روش دقيق و کارآمد براي کاهش وزن همه افراد امکان‌پذير نيست. زيرا فرآيند کاهش وزن ارتباط زيادي با بدن هر شخص، نحوه سوخت وساز بدن و ابعاد فيزيکي آن فرد دارد. بهترين راه براي تدوين برنامه‌اي مناسب براي کاهش وزن با توجه به ويژگي‌هاي هر فرد، رجوع به متخصصين اين امر از جمله پزشکان تغذيه مي‌باشد.

 

البته نکاتي هست که هر فرد با رعايت آن‌ها مي‌تواند فرآيند کاهش وزن را شروع کند:
1- منظم غذا بخوريد
    هر 2 يا 3 ساعت يک‌بار غذا بخوريد. هر وعده شامل يک کف دست ماده پروتئيني مانند مرغ و ماهي و به اندازه يک مشت ماده داراي کربوهيدرات مانند برنج و نان و ميوه باشد.


2- آب زياد مصرف کنيد
    در هنگام ميل کردن وعده‌غذايي، فقط از آب به عنوان نوشيدني استفاده کنيد و مصرف نوشيدني‌هاي ديگر را به زماني غير هنگام غذا خوردن موکول کنيد.


3- صبح خود را پرقدرت شروع کنيد
    صبحانه وعده‌اي بسيار مهم در رژيم غذايي است و توجه به آن تاثير بسياري در سلامت بدن و تناسب اندام دارد. صبح خود را با شامل مواد پروتئيني و فيبردار  شروع کنيد.


4- ميزان کالري مصرفي خود را در  روز اندازه بگيريد
    از ميزان کالري مصرفي خود در روز مطلع باشيد و سعي کنيد با ايجاد تغييرات تدريجي در برناه غذايي و حذف و کاهش مواد با کالري بالا، کالري مصرفي روزانه خود را کاهش دهيد.

 

5- تحرک!
    کاهش وزن و يا حتي رسيدن به وزن ايده‌آل بدون ورزش کردن، کمک چنداني به سلامت بدن شما نمي‌کند. با يک متخصص در اين زمينه مشورت کنيد و طبق برنامه به تمرين و ورزش بپردازيد.

 

رسيدن به وزن ايده‌آل شايد سخت باشد، اما کاهش وزن و نزديک شدن به آن نه تنها بسياري از بيماري‌ها را از شما دور مي‌کند بلکه باعث افزايش اعتماد به نفس، انرژي و بهبود حال روحي شما مي‌شود.

 

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات