هر آنچه در مورد عمل جراحی زیبایی بینی باید بدانید!

جراحي بيني عملي است که به منظور تغيير شکل بيني انجام مي‌شود.
هدف از انجام اين عمل مي‌تواند ايجاد تغيير در شکل ظاهري، زیبایی، بهبود تنفس و ياد هر سه این‌ها باشد.
عمل جراحي بيني براي هر شخص با توجه به ويژگي‌هاي ساختاري و تغييرات مورد نياز و درخواستي آن شخص متفاوت است. جزئيات عمل از طريق مشورت با پزشک جراح و مطرح شدن درخواست‌هاي بيمار حاصل مي‌شود.
ساختار بيني شامل يک بخش استخواني(قسمت بالاي دماغ) و يک بخش غضروفي(قسمت پاييني) است. عمل جراحي بيني مي‌تواند استخوان، غضروف، پوست و يا هرسه آن‌ها را تغيير دهد. 
عمل جراحي بيني مي‌تواند ابعاد، شکل و حجم بيني را با تغيير روبه‌رو کند. با اين عمل مي‌توان مصدوميت‌هاي ايجاد شده بر اثر حوادث مختلف را ترميم کرد، اشکالات مادرزادي را برطرف کرد و مشکلات تنفسي را حل کرد. عمده دلايل عمل جراحي بيني همين موارد مي‌باشد. عمل جراحي زيبايي بيني بيشتر با هدف اول يعني تغيير شکل و ابعاد بيني انجام مي‌شود.


ريسک‌هاي عمل جراحي بيني
مانند هر عمل ديگري، جراحي بيني مي‌تواند خطرات زير را به دنبال داشته‌باشد:

  • خون‌ريزي
  • عفونت
  • عوارض مربوط به داروي بيهوشي

اما ريسک‌هاي ديگري وجود دارد که مختص عمل جراحي بيني مي‌باشد:

  • ايجاد مشکل در تنفس از راه بيني
  • بي‌حسي پايدار در بيني و يا اطراف آن
  • امکان نامتقارن شدن بيني
  • درد، ورم و تغيير رنگ که ممکن است مدت زيادي همراه با بيمار باشد
  • باقي ماندن اثر زخم
  • ايجاد سوراخ روي ديواره بيني
  • نياز به جراحي مجدد

قبل از انجام عمل حتما با پزشک خود در مورد اين مسائل صحبت کنيد.


آمادگي براي عمل جراحي بيني
    قبل از برنامه‌ريزي براي عمل، بايد اطلاعاتي را با پزشک جراح خود در ميان بگذاريد. پزشک با توجه به مسائل مطرح شده کليات و جزِئيات عمل را طرح‌ريزي مي‌کند و يا ممکن است عمل جراحي بيني را براي شما مناسب نداند. عمده اين مسائل به شرح زير هستند:
هدف: هدف شما از انجام عمل جراحي بيني مهم‌ترين مساله‌ايست که بايد با پزشک خود درميان بگذاريد. سعي کنيد هدف خود را کاملا شفاف براي پزشک خود بيان کنيد.
سابقه دارويي: سوال مهم ديگر سابقه دارويي است. داروهايي که در حال حاضر مصرف مي‌کنيد و يا در گذشته سابقه مصرف دارويي داشته‌ايد، عمل‌هاي جراحي احتمالي که در گذشته انجام داده‌ايد، سابقه انسداد بيني، حساسيت‌ها و مواردي ديگر از اين دست.
اگر مبتلا به اختلالات خون‌ريزي مانند هموفيلي باشيد ممکن جراحي بيني مناسب شما نباشد.
تست‌هاي فيزيکي: براي بررسي بعضي موارد فيزيکي، پزشک شما آزمايشاتي را روي شما انجام مي‌دهد. مواردی شامل آزمايش خون، آزمايشاتي مربوط به پوست و آزمايشاتي که به منظور بررسي ويژگي‌هاي دروني و بيروني بيني شما انجام مي‌شود.
نتايج اين آزمايشات به پزشک کمک مي‌کند تا تغييرات مورد نياز را تشخيص دهد و همچنين تاثيرات ويژگي‌هاي فيزيکي مانند ضخامت پوست، سختي غضروف و ... بر نتيجه عمل جراحي را مشخص مي‌شود.
همچنين اين آزمايشات نقش بسيار مهمي در تعيين تاثير جراحي بيني در تنفس فرد دارد.
عکس: معمولا يکي از همکاران پزشک جراح عکس‌هايي با زواياي مختلف از بيني شما مي‌گيرد. ممکن است پزشک شما با استفاده از نرم‌افزارهايي خاص براي نشان دادن تغييرات و نتيجه عمل به شما استفاده کند. از اين عکس‌ها براي بررسي تفاوت‌هاي قبل و بعد از عمل نيز استفاده مي‌شود و مهم‌تر از همه اينکه هدف از انجام جراحي با بررسي همين عکس‌ها تعيين مي‌شود.
خواسته‌هاي شما: شما و پزشک جراحتان بايد در مورد انگيزه و خواسته‌تان با يکديگر صحبت کنيد. پزشک به شما توضيح مي‌دهد که چه کارهايي با عمل جراحي امکان‌پذبر است و چه تغييراتي را نمي‌توان انجام داد. اين طبيعي است که در مورد ظاهر خود کمي محتاطانه صحبت کنيد، اما سعي کنيد هر آنچه را که ضروري مي‌دانيد و خواسته شما محسوب مي‌شود به پزشک منتقل کنيد.
اگر چانه‌اي کوچک داشته باشيد، ممکن است پزشک پيشنهاد جراحي بزرگ کردن چانه را به شما بدهد.اين پيشنهاد به اين دليل مطرح مي‌شود که چانه کوچک مي‌تواند باعث بزرگ به نظر رسيدن بيني شود. اين موضوع صرفا يک احتمال است و شايد پزشک شما در صورت نياز اشاره‌اي به آن داشته باشد و ضرورتي در آن نيست.

پس از انجام برنامه‌ريزي‌هاي لازم و مشخص شدن زمان عمل، تمهيدات لازم را براي مراقبت از خود بيانديشيد و خود را براي عمل آماده کنيد.
تا چند روز بعد از عمل ممکن است تحت تاثير داروي بيهوشي قرار داشته باشيد و دچار مشکلاتي مربوط به حافظه شويد. و يا عکس‌العمل‌هاي شما به اتفاقات کمي کند شود. از خانواده و دوستان خود بخواهيد که شما را تنها نگذارند و در انجام امور روزمره به شما کمک کنند.


غذا و دارو
    در دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف داروهايي که آسپيرين و ايبو پروفن(ibuprofen) دارند پرهيز کنيد. اين داروها ممکن است باعث افزايش خون‌ريزي شوند. فقط داروهايي را که توسط پزشک تجويز شده مصرف کنيد. 
اگر سيگار مي‌کشيد، آن را قطع کنيد. سيگار روند بهبود را بسيار کند مي‌کند و ممکن است باعث ايجاد عفونت شود.


داروي بي‌هوشي
براي انجام عمل جراحي بيني مي‌توان از بي‌هوشي موضعي بيني و يا بي‌هوشي کل بدن استفاده کرد. در اين مورد هم بايد با پزشک خود مشورت کنيد و وضعيت جسمي و حساسيت‌هاي خود را به طور کامل با وي در ميان بگذاريد.


بعد از عمل
بعد از عمل نياز داريد که روي تخت دراز بکشيد در حالي که سرتان بالاتر از سينه شما قرار داشته باشد. اين کار باعث مي‌شود تا خون‌ريزي و التهاب بيني شما کاهش پيدا کند. ممکن است بيني شما به خاطر ورم ايجاد شده و يا مواد خاصي که در داخل آن قرار داده شده باشد دچار گرفتگي شده باشد که اين امري عادي محسوب مي‌شود. اغلب اوقات پوششي داخلي در بيني شما قرار داده مي‌شود که ممکن است 1 تا 7 روز نيز باقي بماند.
خون‌ريزي‌هاي جرئي، تخليه مخاط بيني و يا لخته‌هاي خون براي چند روز اول پس از جراحي يا پس از برداشتن پوشش داخلي طبيعي است. 
نکاتي وجود دارد که رعايت آن‌ها در چند هفته ابتدايي پس از عمل کمک زيادي به روند بهبود و کاهش خون‌ريزي مي‌کند:

  • از انجام فعاليت‌هاي شديد مانند بدنسازي و ايروبيک بپرهيزيد.
  • بجاي دوش گرفتن از آب ساکن براي حمام کردن استفاده کنيد.
  • بيني خود را خالي نکنيد.
  • غذاهاي فيبردار مانند ميوه و سبزيجات مصرف کنيد تا ار يبوست جلوگيري کنيد. يبوست ممکن است باعث فشار آمدن به نواحي حراحي شده شود.
  • از حرکات شديد صورت مانند خنديدن و صحبت طولاني پرهيز کنيد.
  • دندان‌هاي خود را به آرامي مسواک بزنيد و لب بالايي را تکان ندهيد.
  • لباس‌هايي بپوشيد که از جلو بسته مي‌شوند (مانند پيراهن) تا مجبور نشويد سر خود را يقه لباس عبور دهيد.

علاوه بر اين‌ها، در هفته‌هاي اول از عينک استفاده نکنيد زيرا به بيني شما فشار مي‌آورد. زياد در معرض آفتاب مستقيم قرار نگيريد. مصرف کمتر سديم به بهبود سريع‌تر ورم بيني شما کمک مي‌کند. به هيچ عنوان از بسته‌هاي يخ يراي کاهش ورم استفاده نکنيد.


نتايج
    تغييرات بسيار در بيني شما ( معمولا در حد ميلي‌متر) تاثير بسيار زيادي در ظاهر بيني شما دارد. پزشکان مجرب در عمل جراحي زيبايي بيني، معمولا با انجام يک عمل جراحي به مقصود خود و بيمار دست مي‌يابند. اما در موارد اندکي ممکن است نياز به تغييرات مجدد حس شود. در اين موارد معمولا عمل دوم چاره‌ساز است.
در کل براي ديدن نتيجه نهايي عمل جراحي بيني بايد چيزي حدود يک سال منتظر ماند. زيرا در طول زمان تغييرات زيادي در ظاهر آن به وجود مي‌ايد.

 

سوالات متداول در مورد عمل جراحي بيني
آيا عمل جراحي بيني جزء عمل‌هاي آسان به شمار مي‌رود؟
    خير. عمل جراحي بيني يک عمل دشوار محسوب مي‌شود. اين دشواري چند دليل دارد:

  1. بيني، يک جسم سه بعدي است که دقيقا وسط صورت قرار دارد.
  2. تغييرات اعمال شده طي اين عمل بسيار کوچک است.
  3. اين تغييرات کوچک تاثير زيادي در ظاهر نهايي دارد.
  4. تغييرات علاوه بر ظاهر روي تنفس هم تاثير مي‌گذارد.

 

آيا نيازي به بستري شدن در بيمارستان هست؟
    تقريبا همه افراد همان روز انجام عمل از بيمارستان مرخص مي‌شوند. در مواردي نادر شايد بيمار به خاطر حالت تهوع و يا ساير مشکلات سلامت، يک يا چند روز در بيمارستان بستري شود.


دوره ريکاوري بعد از عمل چقدر طول مي‌کشد؟
    سعي کنيد هفته اول بعد از عمل را در استراحت مطلق بگذرانيد و خود را از رفتن به مدرسه، دانشگاه و يا سرکار معاف کنيد. در هفته اول روزبه‌روز بهتر شدن شرايط را احساس خواهيد کرد. پس از يک هفته همه‌چيز به روال عادي برخواهد گشت.
پس از عمل، ورم و التهابي در بيني شما ايجاد مي‌شود که ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا به طور کامل ناپديد شود. هرچند اکثر افراد پس از گذشت مدتي ديگر آن‌ را حس نخواهند کرد. پس از گذشت يک هفته از انجام عمل مي‌توانيد اکثر فعاليت‌هاي روزانه خود را از سر بگيريد و بعد از 3 يا 4هفته مي‌توانيد همه کارها را انجام دهيد.


آيا خطری وجود دارد؟
    همه جراحي‌ها ريسک‌ها و خطرات مربوط به خود را دارند. خوشبختانه ريسک‌هاي مربوط به جراحي بيني کوچک هستند و معمولا مشکل غير قابل حلي به وجود نمي‌آيد.


آيا بيمه به عمل جراحي بيني تعلق مي‌گيرد؟
    بيمه معمولا به جراحي‌هاي خاص مانند برطرفکردن انحراف بيني تعلق مي‌گيرد. اما اين موضوع بيشتر از هر چيز به توافقات انجام شده و سياست سازمان‌هاي بيمه بستگي دارد.


هزينه عمل جراحي زيبايي بيني چقدر است؟
    هزينه جراحي بيني به عوامل بسياري مانند ميزان پيچيدگي جراحي، تجربه و مهارت و تخصص پزشک جراح و البته مکان جغرافيايي انجام آن بستگي دارد.

 

آيا قبل از عمل مي‌توانيم ظاهر بيني خود پس از عمل را ببينيم؟
    بله. معمولا قبل از عمل، پزشک جراح تصاويري شبيه‌سازي شده به ظاهر بيني شما پس از عمل تهيه مي‌کند که شما مي‌توانيد از زوايا و جهات مختلف آن را ببينيد.


آيا عمل جراحي بيني درد دارد؟
    براي بسياري از افراد نه. در يک نظر سنجي که يک روز بعد از عمل جراحي بيني انجام شده، اکثر افراد نمره‌اي بين 0 تا 4 از 10 به ميزان درد خود داده‌اند.


آيا محل انجام عمل کبود مي‌شود؟
    کبودي‌ها غير معمول‌اند. اگر آثاري از کبودي در بيني وجود داشته باشد معمولا پس از يک هفته از بين مي‌رود.


يک پزشک جراح بيني چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟
    اکثر جراحي‌هاي مربوط به بيني توسط جراحان پلاستيک، جراحان پلاستيک صورت و يا پزشکان گوش و حلق و بيني انجام مي‌شود. سابقه پزشک، بازخورد بيماران گذشته، تحصيلات و تخصص او عوامل مهمي در انتخاب پزشک به حساب مي‌آيند.
به دنبال پزشکي باشيد که کار اصلي او جراحي بيني باشد. بهترين پزشکان جراح بيني معمولا فقط به همين کار مشغول‌اند. 

 
 
------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

پوست

جراحی زیبایی

جراحی پلاستیک

زیبایی

466
نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات