نکاتی در مورد سلامت قلب که متخصصین تغذیه دوست دارند بدانید!

احتمالا بارها اين جمله را شنيده‌ايد که بيماري‌هاي قلبي شايع‌ترين علت مرگ و مير انسان در جهان شناخته مي‌شود.

اين را هم بدانيد که 46 درصد مرگ‌ها در ايران به خاطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.
فشار خون بالا، کلسترول بالا و اعتياد به سيگار از عوامل اصلي ايجاد اين بيماري‌ها در بدن هستند و اگر نگاهي به اطراف خود بياندازيد، اکثر افراد حداقل يکي از اين موارد را دارا مي‌باشند.
اما خبر خوب: بيماري‌هاي قلبي و عروقي با تغيير رژيم غذايي و سبک زندگي به راحتي قابل پيشگيري هستند. دانستن اين موضوع که به چه چيزهايي بايد توجه بيشتري داشت و رعايت چه نکاتي اهميت بالايي دارد، کمک شاياني به حفظ سلامت بدن و قلب در برابر اين بيماري‌ها مي‌کند.


رعايت موارد زير براي زندگي و قلبي سالم‌تر توصيه مي‌شود:
1- کلسترول دشمن شما نيست!
     بر خلاف تمام شنيده‌هاي اکثر افراد، کلسترول موجود در بسياري از غذاها لزوما ميزان کلسترول موجود در خون شما را افزايش نمي‌دهد. 
در واقع مطالعات اخير نشان مي‌دهد که کلسترول موجود در مواد غذايي تاثير ناچيزي در ميزان کلسترول خون در بسياري از افراد دارد. از اين رو محدوديت استفاده از مواد غذايي داراي کلسترول مانند تخم مرغ در برنامه‌هاي تغذيه حدف شده است. اما چه چيزي باعث افزايش ميزان کلسترول خون مي‌شود؟
ترکيب چربي‌ها و کربوهيدرات‌ها بيشترين تاثير را بر کلسترول وجود در خون دارد، نه مواد داراي کلسترول.
در نتيجه تخم مرغ و ميگو را در برنامه غذايي خود حفظ کنيد و در عوض سعي در کنترل ميزان مصرف چربي‌ها و کربوهيدرات‌ها داشته باشيد.


2- چربي مي‌تواند دوست شما باشد!
    در حالي که بايد از چربي‌هاي اشباع شده تا حد ممکن اجتناب کرد، چربي‌هاي غير اشباعي مانند چربي موجود در زيتون و آوکادو هستند که براي سلامت قلب بسيار مفيد هستند. چربي‌هاي مفيد ديگري نيز هستند که به سلامت قلب کمک مي‌کنند. همانند امگا 3 موجود در ماهي قزل آلا که باعث کاهش فشار خون، کاهش التهاب، جلوگيري از لخته شدن خون و کاهش احتمال سکته قلبي مي‌شود.
در نتيجه چربي‌هاي سالم بخش مهمي از برنامه غذايي محسوب مي‌شوند. اما دانستن اين نکته ضروري است که در هر صورت اين چربي‌ها کالري بالايي دارند و مصرف بيش از حد آن‌ها باعث چاقي و امراض مربوط به آن مي‌شود. رعايت اعتدال در مصرف اين چربي‌ها نبايد به فراموشي سپرده شود.


3- از نمک‌پاش دوري کنيد
    کاهش مصرف سديم به منظور کاهش فشار خون امري بسيار ضروري است. از طرفي کاهش مصرف نمک باعث سلامت قلب نيز مي‌شود. 
حدف نمک‌پاش از روي سفره‌ غذا و کنار گذاشتن آن در هنگام پخت غذا، قدم‌هاي خوبي براي تضمين سلامت قلب است. اما موارد ديگري هستند که جزء منابع پنهان سديم محسوب مي‌شوند که بايد از آن‌ها مطلع باشيد و تا جاي ممکن از مصرف آن‌ها پرهيز کنيد. غذاهاي آماده و کنسرو شده پر از نمک هستند. براي مثال يک ظرف سوپ آماده ممکن است نزديک به 3200 ميلي‌گرم سديم را در خود جاي داده باشد.  عدم استفاده از غذاهاي آماده به همه توصيه مي‌شود. ولي براي کساني که فشار خون بالا دارند امري ضروري محسوب مي‌شود.


4- کربوهيدرات هم مهم است
    زماني که صحبت از سلامت قبل مي‌شود، چربي‌ها و نمک در مرکز توجه قرار مي‌گيرند. حال آنکه کربوهيدرات‌ها نيز به همان اندازه مهم هستند.
کربوهيدرات‌هاس ناسالم و قندهاي ساده همانند نان، پاستا، نوشيدني‌هاي شيرين و ...... با ايجاد التهاب و تخريب ديواره رگ‌ها باعث ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شوند. توصيه مي‌شود که مواد قندي سالم مانند ميوه‌ها جايگزين قند‌هاي ناسالم موجود در کيک‌ها و شکلات‌ها شوند.


5- يک‌جا نشيني با سيگار کشيدن تفاوتي ندارد!
    رژيم غذايي سالم و خالي از مواد مضر براي قلب تاثير بسياري بر سلامت اين عضو مهم در بدن انسان دارد، اما تنها قسمتي از پازل سلامتي محسوب مي‌شود.
مظالعات اخير نشان مي‌دهد که حتي با وجود برنامه غذايي مناسب و ورزش منظم، نشستن مکرر در طول روز و عدم تحرک به مدت طولاني امکان ابتلا به ديابت نوع 2، سرطان و البته بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. نتيجه؟
ميزان نشستن روي صندلي در طول روز را به حداقل برسانيد. اگر در محل کار خود دائم در حال نشستن هستيد سعي در انجام حرکات ورزشي و تحرک داسته باشيد.


6- از ديگران کمک بگيريد
    تغيير رويه زندگي و تبديل آن به برنامه مناسب براي سلامت قلب امري تدريجي و زمان‌بر است. مراعات غذايي و ورزشي بسيار خوب است اما شايد کافي نباشد. اگر فشار خون خيلي بالايي داريد و يا در معرض ساير بيماري‌هاي قلبي هستيد به طور مداوم با يک پزشک در ارتباط باشيد و در صورت نياز از درمان دارويي استفاده کنيد. البته اين بدان معني نيست که رژيم غذايي و ورزش را کنار بگذاريد.

 
 
------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

تناسب اندام

تغذیه سالم

قلب

بیماری‌های قلبی

248
نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات