نوبت دهی اینترنتی: تکنولوژی فقط برای نسل جدید نیست!

تکنولوژي زندگي همه ما را آسان‌ کرده است. اين پديده در اساسي‌ترين فعاليت‌هاي روزمره زندگي ما مانند آشپزي، ورزش، تربيت فرزندان و مراقبت از سالمندان نفوذ کرده است و تا حد بسيار خوبي کمک حال ما در تمام اين موارد بوده است. تکنولوژي روز به روز جنبه جديدي از زندگي ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و به ما نزديک‌‌تر مي‌شود. اين بار قرار است از طريق نوبت دهي اينترنتي دسترسي به پزشکان بسيار آسان‌تر از گذشته شود.

 

در جاي جاي دنيا افرادي هستند که به دنبال راه‌ حل‌هاي جديد و کارآمدتر براي فائق آمدن بر مشکلات و يا ساده‌سازي فعاليت‌هاي فعلي هستند. در اکثر اين راه حل‌ها اينترنت نقشي اساسي را بر عهده دارد. يکي از مسائل مهم امروزي که از اهميت بسياري در جامعه برخوردار مي‌باشد لزوم در دسترس بودن خدمات درماني و پزشکي براي همه افراد (کودک، بالغ، ميانسال و سالمند) مي‌باشد. لزوم و اهميت سرعت و سادگي در دريافت اين خدمات هم بر کسي پوشيده نيست. 
از طرفي جايگاه و نقش بيمار و پزشک در روند درمان نسبت به گذشته دچار تغيير شده است. بيماران از حالت منفعلانه خارج شده‌اند و در فرآيند درمان نقش فعال‌تر و هوشيارانه‌تري دارند. گسترش دسترسي به اينترنت و اپليکيشن‌ها به آن‌ها کمک کرده است تا از آگاهي بيشتري نسبت به موضوع سلامت برخوردار شوند و اين اطلاعات شيوه زندگي افراد را با تغيير روبرو کرده است. شرايط به وجود آمده نياز به پيشرفت و تغيير در زمينه ارائه خدمات درماني، نحوه ارائه اين خدمات و ارتباط ميان پزشک و بيمار را به وجود آورده است.
پيشرفت همزمان علوم پزشکي و مهندسي، ساختار سازمان‌هاي خدمات درماني و پزشکي را متحول کرده است و علومي مانند يادگيري ماشين، هوش مصنوعي، داده کاوي و ... عضو جداناپذير حرفه پزشکي شده‌اند. استفاده از آماره‌ها و اطلاعات گذشته در بررسي رفتار بيماري‌ها و بيماران کمک زيادي به بهبود کيفيت کاري پزشکان کرده است. در نتيجه داده‌ها و اطلاعات بيماران از اهميت بالايي برخوردار هستند و بايد از روش‌هاي بهينه‌تر و مطمئن‌تري براي ثبت و ضبط اطلاعات بيماران استفاده شود.

استفاده از هوش مصنوعي در خدمات پزشکي منجر به پيشرفت‌ چشمگيري در تشخيص بيماري‌ها شده است و دقت و سرعت بالاتري به اين فرآيند بخشيده است. موضوعي که مي‌تواند روي هزينه‌هاي درماني تاثير بگذارد و آن‌ها را کاهش دهد.
خب! مواردي که تا به الان در مورد آن صحبت کرديم حاکي از نقش مثبت و موثر تکنولوژي در زندگي و سلامت انسان بود. اما سوالي پيش مي‌آيد که آيا اين خدمات فقط توسط نسل جديد قابل استفاده هستند؟ افراد ميانسال قادر به استفاده از تکنولوژي‌هاي اين‌چنيني نيستند؟ 
جواب اين سوالات منفي است. اين‌ها نوعي تفکر اشتباه هستند که بعضا افراد بدان دچار مي‌شوند. شايد استفاده از روش‌ها و راه‌هاي جديد، جذابيتي براي افراد ميانسال و سالمند نداشته باشد، اما پلتفرم‌ها و سامانه‌هايي که در زمينه پزشکي فعاليت مي‌کنند طراحي کاربري بسيار ساده‌اي دارند و بر اساس نياز افراد و کاربران پي‌ريزي و ايجاد شده‌اند. هدف از ايجاد اين سامانه‌ها حل مشکلات مربوط به سلامت افراد، بخصوص سالمندان و ميانسالان و کاهش نگراني‌ و استرس آن‌هاست. يکي از اين موارد، سامانه نوبت دهي اينترنتي مي‎‌باشد که در چند مرحله و با چند کليک ساده مي‌توان نوبت دکتر دريافت کرد؛ آن هم بدون نياز به حضور در مطب دکتر. اين يک شوخي و يا يک دروغ نيست اما گاهي افراد باور نمي‌کنند که به همين سادگي مي‌توان چنين کاري را به انجام رساند!
در اين سامانه، بيماران مي‌توانند پزشک مد نظر خود را مورد ارزيابي قرار دهند. او را با ساير پزشکان مورد مقايسه قرار دهند. تجربه ساير بيماراني که از طريق نوبت دهي اينترنتي نوبت گرفته‌اند را مطالعه کنند و نظرات آنان در مورد پزشکان را بررسي کنند. با توجه به خواسته بيماران پزشکاني به آن‌ها پيشنهاد مي‌شود که از توسط بيماران قبلي نمره‌دهي شده‌اند و از نمره بالايي برخوردار هستند. پس از يافتن پزشک، مي‌توانند در روز و ساعت دلخواه نوبت خود را به ثبت برسانند. براي اين کار مي‌توانند از وب‌سايت و يا اپليکيشن نوبت‌دهي اينترنتي استفاده کنند.

براي استفاده از اين سيستم‌ها نيازي نيست که کاربری حرفه‌اي در استفاده از اينترنت باشيد. تنها لازم است چند مرحله ساده را طي کنيد تا به نوبت دکتر مد نظر خود برسيد. توضيحات و آموزش‌هاي مورد نياز در هر مرحله وجود دارد و در نهايت کار دريافت نوبت دکتر توسط خود شما انجام مي‌شود. شما تنها بايد در زمان دلخواه خود پزشک متناسب با بيماري خود را پيدا کنيد.
طراحي سامانه نوبت‌ دهي اينترنتي بدين منظور انجام شده است که بيماران را از معطلي‌ها و استرس‌هاي پشت تلفن و يا پشت ميز منشي براي دريافت نوبت دکتر رها کند و راه آسان‌تر و کم دردسرتري پيش پاي آنان بگذارد. اين سامانه‌ها از تماس‌هاي غير ضروري جلوگيري مي‌کنند و شما را مستقيما به مطب دکتر مي‌رسانند؛ آن هم در هر ساعت از شبانه روز!
با افزايش در تعداد بيماري‌هاي جديد و ناشناخته و اطلاعات ناکافي و ناقص در مورد آن‌ها که در گوشي‌هاي هوشمند و پيام‌رسان‌ها به طور مرتب در حال انتقال است، اکثرا با کوچکترين نشانه و علامتي به سلامتي خود مشکوک مي‌شويم و به دنبال کسب اطمينان هستيم. حال آنکه بسياري از بيماري‌ها فقط توسط پزشکان و  مراکز درماني خاص و محدودي آن‌ هم در شهرهاي بزرگ مورد آزمايش و درمان قرار مي‌گيرند. فواصل دور، زمان‌بر بودن و هزينه بالاي دسترسي به اين پزشکان و مراکز آن هم فقط براي دريافت نوبت هميشه يکي از مشکلات و سختي‌هاي خدمات درماني محسوب مي‌شود. قبول اين موضوع که در اين موارد سامانه‌هاي نوبت‌ دهي اينترنتي کار را بسيار ساده‌تر مي‌کنند کار چندان سختي نيست!
در اين صورت بسياري از جابجايي‌ها، رفت و آمدها، معطلي‌ها و نگراني‌ها جاي خودش را به چند کليک در وب‌سايت مي‌دهد. آن هم با کيفيتي به مراتب بهتر نسبت روش قديمي. اين امر باعث کاهش فشارهاي عصبي و استرس‌ها مي‌شود و به سلامت روحي و جسمي فردي که شايد در وضعيت خوبي از نطر سلامت قرار نداشته باشد کمک شاياني مي‌کند و همان‌ظور که در ابتداي متن گفتيم کيفيت زندگي را بهتر مي‌کند.
پس بدون شک تمامي موارد بالا به‌سادگي قابل انجام است و ارزش امتحان کردن را دارد. بخصوص براي افراد ميانسال و نسل‌هاي گذشته!

ما بايد از تمامي امکاناتي که پيشرفت تکنولوژي در اختيارمان قرار مي‌دهد استفاده کنيم و نسبت آن‌ها بي‌مورد جبهه نگيريم. بخصوص سامانه نويت دهي اينترنتي که قطعا کمک زيادي به بيماران خواهد کرد. چه موضوعي مهم‌تر از سلامت افراد وجود دارد؟ چرا از خانه خودمان و بدون نياز به خروج از منزل به اين مهم نرسيم؟
 

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات