سرطان سینه، انواع آن و نشانه ها

سرطان سينه سرطاني است که در سلول‌هاي سينه شکل مي‌گيرد. بعد از سرطان پوست، سرطان سينه دومين سرطان شايع در ميان بانوان محسوب مي‌شود. سرطان سينه مي‌تواند در مردان هم اتفاق بيوفتد ولي در ميان بانوان بسيار رایج‌تر است.
حمايت‌هاي جهاني و تحقيقات و مطالعات بسياري که تا به امروز بر روي سرطان سينه انجام شده است کمک شاياني به درمان و کنترل روند رشد سرطان سينه کرده است. از این رو آمار نجات‌يافتگان از سرطان سینه روز به روز در حال افزايش است. از عوامل موثر در اين موضوع مي‌توان به تشخيص به موقع اين بيماري، روش‌هاي درماني به خصوص و افزايش اطلاعات عمومي در مورد سرطان پستان اشاره کرد.


انواع سرطان سينه
1- سرطان پستان غيرتهاجمي (DCIS)    
    اين پيش سرطان قابل درمان (گاهي اوقات سرطان سينه‌ي “مرحله صفر” ناميده مي‌شود) در يک مجراي شير شروع مي‌شود و در واقع شايع‌ترين نوع سرطان سينه‌ي غير تهاجمي است، به اين معني که سلول‌ها غير طبيعي هستند، اما به بافت‌هاي اطراف گسترش نمي‌يابند. با گذشت زمان DCIS ممکن است به سرطان تهاجمي پستان توسعه بيابد.


2- کارسينوماي تهاجمي (IDC)
    اين نوع سرطان شايع‌ترين نوع سرطان سينه است که 80 درصد از همه‌ي موارد ابتلا را تشکيل مي‌دهد که به نام “کارسينوم نفوذي داکتال” نيز شناخته مي‌شود، از مجراي شيري شروع مي‌شود، از ديواره‌ي مجراي شير به بيرون راه پيدا مي‌کند و به بافت پستان حمله مي‌کند. اين نوع سرطان پستان مي‌تواند به ساير قسمت‌هاي بدن نيز گسترش يابد. کارسينوماي نفوذي داکتال چند زيرمجموعه‌ نيز دارد و طبقه‌بندي آن‌ها بر اساس ويژگي‌هاي تومورهايي است که تشکيل مي‌شوند.


3- کارسينوم لوبولار تهاجمي (ILC)
    شروع اين نوع سرطان سينه در غدد شيري است که لوبول ناميده مي‌شوند. ILC  که به عنوان “کارسينوم لوبولار تهاجمي” نيز شناخته مي‌شود مي‌تواند به لوبول‌ها در بافت‌هاي اطراف پستان گسترش بيابد و به ساير قسمت‌هاي بدن منتقل شود. اين نوع سرطان پستان حدود 10 درصد از سرطان‌هاي تهاجمي پستان را تشکيل مي‌دهد.


4- کارسينوم لوبولار درجا (LCIS)
    LCIS، که با عنوان نئوپلاسياي لوبولار نيز ناميده مي‌شود، در لوبول‌هاي توليد شير شروع مي‌شود. به لحاظ فني، اين بيماري سرطان سينه نيست بلکه مجموعه‌اي از سلول‌هاي غير طبيعي است. احتمال بروز سرطان پستان در افراد مبتلا به LCIS در آينده بيش‌تر است.


5- سرطان پستان التهابي (IBC)
    اين نوع نادر و تهاجمي سرطان پستان سبب قرمزي و تورم پستان مي‌شود. پستان آسيب‌ديده مي‌تواند گرم، سنگين و حساس شود. پوست پستان ممکن است مانند پوست پرتقال سخت يا زبر شود. اگر اين علائم را داريد بلافاصله به يک پزشک مراجعه کنيد. سرطان پستان التهابي در مقايسه با ساير انواع سرطان‌هاي پستان، به طور متوسط 5 سال زودتر حمله مي‌کند و ممکن است تشخيص داده نشود. زنان سياه‌پوست نسبت به زنان سفيد پوست بيش‌تر در معرض خطر ابتلا به IBC هستند.


6- بيماري پاژه سينه (يا نوک پستان)
    اين نوع سرطان نادر بر روي پوست و دايره تيره‌ي دور نوک سينه، که آرئولا نام دارد تاثير مي‌گذارد. افراد مبتلا به بيماري پاژه ممکن است متوجه شوند که نوک پستان و دايره‌ي تيره‌ي دورش دچار پوسيدگي، قرمزي يا خارش شده‌است. آن‌ها همچنين ممکن است ترشح زرد رنگ يا خونريزي از نوک پستان را تجربه کنند. اکثر افراد مبتلا به اين بيماري همچنين يک يا چند تومور يا سرطان مهاجم نيز در همان سينه دارند.


7- سرطان پستان متاپلاستيک
    اين نوع نادر و تهاجمي سرطان سينه در مجراي شيري شروع مي‌شود و تومورهاي بزرگي را تشکيل مي‌دهد. اين بيماري ممکن است ترکيبي از سلول‌هايي باشد که ظاهري متفاوت از سرطان هاي معمولي پستان دارند و تشخيص آن‌ها دشوارتر است.


8- آنژيوسارکوماي سينه
   اين نوع سرطان سريع رشد مي‌کند و بسيار نادر است. در واقع آنژيوسارکوماي سينه معمولا يک عارضه‌ي درمان با استفاده از اشعه در ناحيه‌ي سينه است که قبلا روي فرد صورت گرفته‌است.


نشانه ها
    سرطان سينه ممکن است با يکي از نشانه‌هاي زير همراه باشد:

  • برآمدگي‌ها و يا سفت‌شدگي‌هاي غير معمول که نسبت به اطرافش متفاوت باشد.
  • تغيير در شکل، سايز و يا ظاهر سينه
  • تغيير در پوست اطراف سينه، ايجاد شده گودي‌هاي غير عادي
  • انحراف نوک سينه( انحرافي که به تازگي ايجاد شده باشد)
  • پوسته پوسته شدن، تغيير ابعاد و يا خشک شدن اطراف نيپل(نوک سينه) و يا خود سينه
  • قرمز شدگي غير عادي و نامعمول پوست سينه، رنگي شبيه به پوست پرتغال

 

چه زماني به دکتر مراجعه کنيم؟
    در صورت مشاهده هرکدام از موارد بالا و ماندگاري آن‌ها بهتر است با مراجعه به پزشک خود را مورد معاينه قرار دهيد.

 

علل ايجاد سرطان سينه؟
    سرطان سينه زماني اتفاق مي‌افتد که تعدادي از سلول‌هاي تشکيل‌دهنده سينه شروع به رشد نامعمول مي‌کنند. اين سلول‌ها سريع تر از حالت معمول تکثير مي‌شوند و همين امر باعث ايجاد توده و برآمدگي مي‌شود.
تحقيقات نشان مي‌دهد که ترشح هورمون‌ها، سبک زندگي و محيط اطراف فرد در ابتلا به سرطان سينه تاثير‌گذار هستند. با اين وجود مواردي زيادي از ابتلا به سرطان سينه در حالي اتفاق افتاده است که فرد در موارد فوق از شرايط خوبي برخوردار بوده و همچنين مواردي که با وجود ضعف در آن‌ها به سرطان سينه مبتلا نشده‌اند. در هرحال سرطان سينه حاصل مجموعه‌اي از عوامل پيچيده مرتبط به ژنتيک و شيوه زندگي است.

 

موروثي بودن سرطان سينه
    پزشکان تخمين مي‌زنند که حدود 5 تا 10 درصد موارد مبتلا به سرطان سينه مربوط به تغيير و تحولات ژنتيکي در گذر زمان است. تاکنون تعدادي از ژن‌هاي موروثي تغيير دگرگون‌شده که احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهند شناسايي شده‌اند. معروف‌ترين آن‌ها ژن سرطان سينه1 (BRC1) و ژن سرطان سينه2 (BRC2) نام دارند. اين دو زن تاثير زيادي بر احتمال ابتلاي افراد به سرطان سينه و تخمدان دارد.
اگر در خانواده و خاندان خود سابقه ابتلا به سرطان سينه را داريد بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنيد و با انجام آزمايشات لازم از وضعيت خود مطلع شويد.


چه عواملي باعث افزايش احتمال ابتلا به سرطان سينه مي‌شود؟
    عواملي وجود دارد که دارا بودن هرکدام از آن‌ها مي‌تواند ريسک ابتلا به سرطان را بالا ببرد.  اما داشتن يک يا چند مورد از آن‌ها بدين معنا نيست که شما لزوما به سرطان سينه مبتلا خواهيد شد. همان‌طور که نبود آن‌ها به معني در امان بودن شما نخواهد بود. بسياري از افرادي که با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌کنند هيچ کدام از نشانه‌هاي متداول زير را نداشته‌اند:

  • مونث بودن: همان‌طور که قبل‌تر هم گفتيم، ابتلا به سرطان سينه در ميان بانوان بسيار شايع‌تر از آقايان است.
  • افزايش سن: افزايش سن احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهد.
  • سابقه بيماري‌هاي مربوط به سينه: اگر در گذشته سابقه ابتلا به بيماري‌هاي مربوط به سينه مانند هيپرپلازي داشته‌ايد، نسبت به ديگران در دا ابتلا به سرطان سينه مستعدتريد.
  • سابقه ابتلا به سرطان سينه: اگر سابقه سرطان سينه در يکي از پستان‌هاي خود داشته‌ايد، احتمال ابتلا در سرطان سينه در پستان ديگر بالا مي‌رود.
  • سابقه خانوادگي: اگر در خانواده‌تان، مادر و يا خواهري داريد که اين بيماري را داشته، بخصوص در سنين جواني، شما نيز در معرض اين بيماري قرار داريد. البته اکثريت افراد مبتلا به سرطان سينه سابقه خانوادگي در اين بيماري ندارند.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه‌هاي خطرناک: سابقه درمان با اشعه بخصوص در نواحي سينه ويا نزديک به آن، در سنين پايين، مي‌تواند باعث ايجاد سلول‌هاي سرطاني در ان نواحي شود.
  • چاقي: اضافه وزن در ابتلا به اين بيماري مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
  • حامله نشدن: بانواني که حاملگي را تجربه نکرده‌اند در معرض خطر بيشتري نسبت به بانوانی دارند که مادر شده‌اند.
  • شروع قاعدگي(پريود) در سنين پايين: شروع قاعدگي قبل از 12 سالگي احتمال ابتلا به سرطان سينه را بالا مي‌برد.
  • يائسگي در سنين بالاتر از حالت معمول
  • به دنيا آوردن اولين فرزند در سنين بالا
  • مصرف الکل

 

پيشگيري از سرطان سينه
    ايجاد تغييراتي در زندگي روزمره مي‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سينه را کاهش دهد:

  1. مراجعه منظم و مکرر به پزشک در سنين حساس و تحت نظر داشتن خود
  2. افزايش آگاهي و اطلاعات خود در مورد اين بيماري
  3. کم کردن مصرف الکل
  4. ورزش‌کردن در طول هفته
  5. مراقب از وضعيت جسماني و وزن خود
  6. برنامه غذايي سالم

 

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات