جلوگیری از ریزش مو

اگر موهايتان ريزش دارد راه‌هاي زيادي براي متوقف کردن آن وجود دارد. اما اين موضوع که کدام راه را انتخاب کنيد وابسته به دليل و نوع ريزش موهاي شما دارد. در بعضي موارد، مانند از دست دادن موها در حين بارداري، پس گذشت مدتي از وضع حمل ريزش موها متوقف مي‌شود و همه چيز به حالت معمول خود بازمي‌گردد. اين را هم به خاطر داشته باشيد که ريزش عددي موها در طول روز امري کاملا طبيعي محسوب مي‌شود.
اما اگر احساس مي‌کنيد که ريزش ماهايتان از روند طبيعي خارج شده و بيش ازحد معمولي است که سراغ داريد مي‌توانيد به پزشک پوست و مو مراجعه کنيد. پزشک شما مي‌تواند دليل ريزش موهاي شما را تشخيص دهد. اين که اين اختلال مربوط به تيروئيد شما است ويا استرس باعث امر شذه است و يا موارد ديگري که مي‌تواند در اين موضع تاثير بگذارد. با مشخص شدن علت شيوه درمان مناسب ان هم در اختيار شما قرار خواهد گرفت.
با اين حال مواردي وجود دارد که رعايت آن‌ها فارغ از علل ريزش مو به توقف و يا کند شدن ريزش کمک مي‌کند که در اين مقاله قصد داريم به معرفي اين موارد بپردازيم:


برنامه غذايي


1- مصرف سبزيجات
    تحقيقات نشان مي‌دهد که مصرف سبزيجات خام و گياهان خوراکي احتمال ريزش موي آندروژنيک(طاسي وابسته به هورمون مردانه) را کاهش مي‌دهد و يا سرعت آن را کاهش مي‌دهد.
بهترين نتايج از اين مورد زماني دريافت شده است که فرد ميزان مصرف سبزيجات خود را بسيار بيشتر از حد معمول کرده و به بيش از سه روز در هفته افزايش داده است.

2- پروتئين
    فوليکول مو(توليد کننده مو) از پروتئيني ساخته شده است که کراتين نام دارد. تحقيقاتي در سال 2017 بر روي 100 نفر از کساني که با ريزش مو دست به گريبان بودند و يا موهاي خود را از دست داده بودند اين موضوع را نشان مي‌داد که اکثر اين افراد با کمبود پروتئين در برنامه غذايي خود روبرو بوده‌اند. در صورتي که مشکوک به ريزش موهاي خود هستيد از مصرف پروتئين به ميزان مناسب اطمينان حاصل کنيد. گزينه‌هاي سالم براي رساندن پروتئين به بدن شامل تخم‌مرغ، آجيل و خشکبار، ماهي و مرغ مي‌باشد.
3- ويتامين A
    ويتامين A ميتواند تاثير بسياري در روند رشد مو داشته باشد. کار اصلي اين ويتامين تضمين سلامت پوست سر مي‌باشد. در صورتي که پوست سر در سلامت به سر ببرد قدرت تحمل موهاي سر در آن بيشتر مي‌شود و در نتيجه ريزش مو اتفاق نمي‌افتد.


مکمل ها


4- مولتي ويتامين‌ها
    محققان دست يافته‌اند که ويتامين‌هاي A,B,C,D و آهن، سلنيوم و زينک اهميت بسيار بالايي در رشد موها و بقاي آن‌ها دارند. مولتي ويتامين در اکثر داروخانهها موجود هستند و شما مي‌توانيد با هماهنگي پزشک خود شروع به مصرف آن‌ها بکنيد.
5- ويتامين D
    کمبود و يا نبود ويتامين D با بيماري آلوپسيا و يا همان طاسي منطقه‌اي رو سر در ارتباط است. براي درمان اين عارضه و رشد مجدد موها حضور ويتامين D به ميزان مناسب در بدن ضروري مي‌باشد. 
6- بيوتين
    بيوتين ويتاميني است که به مقدار کم در بسياري از غذاها وجود دارد. نام هاي ديگر آن، کوآنزيم R، ويتامين B7، ويتامين H و فاکتور W مي‌باشد. بيوتين يک قسمت مهم در آنزيم‌هاي متابوليز کننده‌ي چربي، کربوهيدرات و ساير مواد مغذي است. بيوتين در چرخه حيات مو يک ماده حياتي محصوب مي‌شود و کمبود آن مي‌تواند به از دست دادن موها منجر شود.
7- ساوپالمتو(saw palmetto) 
    ساو پالمتو گياهي است که به صورت بوته يا درخت در مناطق گرم از جمله سواحل جنوب شرقي ايالت متحده مي‌رويد. بسياري از افراد که از قرص‌ها و درمان‌هاي شيميايي گريزانند براي درمان ريزش موي خود به مصرف اين گياه روي مي‌آورند. طي تحقيقاتي که در سال 2004 به انجام رسيد مشخص شد که حدود 60 درصد افرادي که در روند درمان ريزش موي خود از گياه ساوپالمتو استفاده کردند نتيجه مثبت دريافت کرده‌اند و رشد مجدد مو در اين افراد آغاز شده است.
8- جنسينگ 
    جنسينگ يکي از مهم‌ترين منابع مواد شيميايي گياهي است که مي‌تواند باعث رشد موها بر روي پوست سر شود. البته ميزان و دز مصرف آن بايد توصط پزشک پوست و مو تعيين شود.

 


مراقبت از مو


9- شستشوي مداوم
    شستشوي روزانه موها و تميز نگه‌داشتن پوست سر مي‌تواند کمک زيادي به نگهداري مو بکند. نکته بسيار مهم در شستشوي موي سر استفاده از شامپوي مناسب مي‌باشد.
شامپوي نامناسب ممکن است باعث خشکي و يا شکسته‌شدن موها و آسيب به پوست سر بشود که خود ريزش مو را در پي خواهد داشت.
10- روغن نارگيل
    با توجه به مطالعات انجام‌شده، محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که روغن نارگيل مي‌تواند از موهاي شما در برابر اشعه‌هاي UV  محافظت کند. لوريک اسيد موجود در روغن نارگيل به حفظ زنجيره‌هاي پروتئيني در مو کمک مي‌کند که اين موضوع از شکستگي موها جلوگيري مي‌کند و موها را مقاوم و محکم مي‌کند. ماساژ سر با روغن نارگيل به چرخش بهتر خون کمک مي‌کند و رشد موها را موجب مي‌شود.
11- روغن زيتون
    روغن زيتون مي‌تواند از خشکي و شکستگي موها جلوگيري کند. همچنين استفاده از روغن مي‌تواند از سرعت ريزش موي ژنتيکي بکاهد. دو قاشق روغن زيتون روي سر خود بريزيد به طوري که اکثر نقاط ان را در بر بگيرد و به مدت 30 دقيقه به حال خود رها کنيد. پس از گذشت زمان مورد نياز سر خودد را به خوبي بشوييد.
12- حالت دادن به مو
    موهاي خود را به طور مرتب شانه کنيد، اما از ايجاد تغييرات سخت مانند بافتن و تغيير جهت پرهيز کنيد، زيرا به ريشه مو فشار مي‌آيد و باعث ضعيف‌شدن آن مي‌شود. پس از شستشوي موها بگذاريد که به صورت طبيعي خشک شوند و از سشوار مدارم موهاي خود پرهيز کنيد. به طور کلي استفاده بيش از حد ازحالت‌دهنده‌هايي که از عامل حرارت براي اين کار استفاده مي‌کنند به مو آسيب مي‌رساند.
13- پردازش مو
    اعمالي چون رنگ کردن مو و يا فر دائم ممکن است باعث آسيب‌ديدگي مو و يا حتي پوست سر شما شود. سعي کنيد از روش‌هاي جايگزين استفاده کنيد.

 

علت ريزش مو؟
    هر مويي که روي سر شماست يک چرخه را طي مي‌کند که شامل رشد، استراحت و ريزش است. ريزش حدود 100 تار مو در روز امري طبيعي به حساب مي‌آيد. اگر ريزشي بيش از اين مقدار را تجربه مي‌کنيد و يا احساس مي‌کنيد موهايتان نسبت به گذشته ضعيف‌تر و نازک‌تر شده به پزشک پوست و مو مراجعه کنيد.
برخي از ريزش‌ها مقطعي هستند و با تغيير برنامه غذايي، برنامه دارويي و يا تغيير شرايط زندگي متوقف مي‌شوند. بقيه موارد ريزش مو ممکن است فقط تحت شرايط درماني خاص متوقف شوند.
پس از 40 سالگي حدود 50 درصد مردان ريزش مو را تجربه خواهند کرد. همچنين بيش از 50 درصد بانوان تا قبل از 70 سالگي با ريزش موي ژنتيکي مواجه مي‌شوند.
دلايل ديگي که مي‌توان براي ريزش مو نام برد به شرح زير است:


شرايط دارويي: برخي از داروها و برنامه‌هاي دارويي ممکن است باعث ريزش موي فرد در دوره درمان شوند.
تغييرات هورموني: حاملگي، تولد نوازد، يائسگي و مشکلات مربوط به تيروئيد مي‌توانند دليلي بر ريزش مو شوند.
پرتو درماني: افرادي که در معرض اشعاات قرار مي‌گيرند ممکن است با ريزش مو مواجه شوند.
استرس: استرس چه به صورت فيزيکي و چه روحي مي‌تواند ريزش مو را به دنبال داشته‌باشد.
مدل موي نامناسب: فشار آوردن به ريشه مو باعث ضعيف شدن موها و ريزش آن‌ها شود.

 

در پايان: در صورت مشاهده هرکدام از مواردي که در مرد آن‌ها صحبت کرديم سعي کنيد به پزشک مراجعه کنيد و موضوع را با وي درميان بگذاريد. ممکن است نتوان با روش‌هاي خانگي روند ريزش مو را متوقف کرد پس بهتر است از همان ابتدا يک پزشک را در جريان بگذاريد.
 

 

------------------------------------------------------------------------------
مشاهده ساير مطالب وبلاگ مطب پلاس
پي‌نوشت: با مطب پلاس امکان دريافت نوبت از بهترين پزشکان تهران، مشهد، يزد، اصفهان، کردستان و... فراهم است.

نظر خود را در مورد این پست بیان کنید لطفا وارد شوید

نظرات

شهاب الدین معنوی

شهاب الدین معنوی

ا.کیت
خووب بود
26 اردیبهشت 1398